“Saha jalma nu ngarsa boga, kacukupan tapi teu meuncit qurban, maka ulah ngadeukeutan tempat solat urang sarerea”
Dinten ieu dinten Lebaran Akbar, disebat ‘Idul Adha, Kaleresan taun ieu, Haji Akbar, margi dinten Wuqfna dinten Juma’ah, lebaranana saptu.
Beda sareng di Indonesia, margi tanggal hiji haji beda sadinten.
Di arab mah ijtima’na qobla ghurub, sekitar satengah genep memeh magrib, di urang mah ijtima’na ba’da ghurub, malah jam salapan wengi, janten tanggalna kana juma’ah.
Dina kitab-kitab Fiqih teu aya penjelasan Haji Akbar, mung dina Kitab Ihya Ulumiddin, nu nyabetkeun pang afdolna ayyam.
Seuseueurna Ahli Tafsir nerangkeun Haji Asghor nyeta Umroh, ari haji akbar mah haji nu aya wuquf di arfah.
Kaistimewaan, Haji Akbar nu ka unggel dina Kitab Ihya dinatarana;
قَالَ بَعْضُ السَّلَفِ; إذَا وَافَقَ يَوْمُ عَرَفَةَ يَوْمَ جُمُعَةٍ غُفِرَ لِكُلِّ أَهْلِ عَرَفَةَ؛ وَهُوَ أَفْضَلُ يَوْمٍ فِي الدُّنْيَا؛ وَفِيهِ «حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – حَجَّةَ الْوَدَاعِ؛.
Saur sabagian ‘Ulama Salaf; “Dimana-mana dintenan Arfah kaleresan dinten juma’ah, maka Alloh nurunkeun hampura pikeun sadaya nu aya di Arfah, tur poena jadi pang afdolna poe di dunya”.
Margi pakumpul dua ka afdolan, nyaeta dinten jum’ah sayyidul ayyam sareng dinten arfah, maka disebut akbar.
Oge pedah sami sareng hajina Kangjeng Rosul tahun salapan hijriyyah, waktos Haji Wada’, wuquf di Arfahna dinten jum’ah.
Dina eta Haji Wada’, ku Alloh disebat Haji Akbar:
وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ.
“Jeung di bewarakaeun ti Alloh jeung Rosulna, ka sakabeh jalma dina poean Haji Akbar, yen saestuna Alloh jeung Rosulna geus leupas tina hubungan jeung jalma-jalma musyrik”.
Lamun maranehna rek tarobat, maka eta leuwih alus, tapi lamun tetep ngabalieur, sing nyaraho yen maranehna moal bisa ngelehkeun Alloh.
Jeung bejakeun ka jalma-jalma kafir, yen maranehna bakal meunang siksa nu kacida pisan peurihna.
Dina eta haji, Kangjeng Rosul khutbah di Arfah, diantawis kasauranana;
إنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ يَئِسَ أَنْ يُعْبَدَ بِأَرْضِكُمْ وَلَكِنْ رَضِيَ مِنْكُمْ أَنْ يُطَاعَ فِيمَا سِوَى ذَلِكَ فِيمَا تَحْتَقِرُونَ مِنْ أَعْمَالِكُمْ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ;
“Saestuna syetan geus putus asa di ieu dunya tina dianggap pangeran ku aranjeun, tapi rido ti aranjeun lamun aya keneh nu nganggap enteng kana amal, atawa ngentengkeun dosa nu teu sapira, aranjeun nyangka amal teu sabaraha, atawa nyangka dosa teu pira, tapi mungguh Alloh teu aya amal nu sapira, teu aya dosa nu disapirakeun,
فَاحْذَرُوا إنِّي قَدْ تَرَكْت فِيكُمْ مَا إنْ اعْتَصَمْتُمْ بِهِ فَلَنْ تَضِلُّوا أَبَدًا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ رَسُولِهِ .
Kukituna, aranjeun kudu sarieun ku ku Alloh, tapi kami geus ninggalkeun dua perkara pikeun jalan hirup aranjeun, lamun aranjeun nyekel pageuh kana dua ieu papagon, pasti moal kasasar jalan salawasna, nyaeta Kitabulloh Al-Quran, sareng Sunnah Rosul, nyaeta Al-Hadits.
Anu di titipkeun ku Kangjeng Rosul dina ieu khutbah, nyaeta, ulah nyapirakeun amal nu leutik, jeung ulah nyapirakeun dosa nu dianggap leutik.
Oge Rosululloh SAW. ngadawuhkeun dina salah sawios Haditsna anu sanesna :
لاَ تَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ شَيْئًا
“Anjeun ulah rek nyapirakeun tina rupa kahadean saeutik oge”.
Tina Hadits anu ieu tiasa dipaham yen urang ulah nyapirakeun naon wae perkara hade sanajan eta perkara dipandang hina atawa saeutik, sabab urang teu uninga dimana aya Ridlona Allah SWT.
Nyakitu deui sawangsulna ulah rek nyapirakeun tina rupa kagorengan sanajan eta kagorengan dianggap hina atawa saeutik sabab urang teu apal boa-boa dina eta dosa leutik teh ayana bebendu Alloh SWT.
Sahingga jadi sabab cilakana diri dina naraka.
Naudzubillah …
Conto deui, sholat sunat rowatib, nyampurnakeun wudu, puasa dina poe-poe nu tangtu, eta ulah dianggap sapira. Puasa poe Arfah, atanapi puasa dina tanggal 9 haji, hukumna sunat, tapi saur Kangjeng Rosul;
“Saha jalma anu puasa poe arfah, sami sareng puasa dua tauneun, ngifaratan taun kamari, jeung taun nu bakal datang”.
ASA AMAL TEU PIRA, TAPI ALLOH SARENG ROSULNA NGAJANGJIKEUN GANJARAN NU AGEUNG PISAN
Alhamdulillah nu saum kamari mugi ditampi ku Alloh SWT, bari janten kifarat kana sagala rupi dosa nu tos kalangkung sareng dosa nu bakal datang, nu teu puasa poe kamari, mudah-mudahan taun nu bakal datang teu kalangkung deui.
Kitu deui, Kangjeng Rosul nitipkeun, ulah nyapirakeun dosa leutik, sabab loba pisan jalma cilaka di naraka ku hal nu teu sabaraha.
Conto, tina teu ngaraksa najis cai kahampangan, loba pisan nu ngalantarankeun cilaka ka naraka.
Sing gumati kana amal, najan saeutik, tapi ganjaranana ngalipet ti Alloh, oge ulah nganggap hina kana dosa, sabab nu leutik oge matak cilaka.
Pikeun nu munggah haji, dinten ieu sareng dinten kamari, mangrupi puncak ibadah manasik, wukuf di arfah, teras angkat ka Muzdalifah sareng ka Mina.
Ganjaranana ti Alloh, murubut teu ka etang, rohmat sareng barokah dina unggal tempat, maghfiroh/pangampura tina unggal lengkah amal, katambih janji Anjeuna nu taya hinggana, Anu hajina dugi ka Mabrur, teu aya deui balesan nu utami kajabi surga.
Mudah-mudahan urang nu ngadaru’akeun ka aranjeuna para Jama’ah haji, sing kabagean barokahna, Aamin, sing kapanggil dina haji taun payun, Amin.
Bacaan naon nu pang alusna pikeun urang nu teu munggah haji?, saur Kangjeng Rosul;
أفضل الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ وَخَيْرُ مَا قُلْتُ أَنَا وَالنَّبِيُّونَ مِنْ قَبْلِي- لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
“Pang Afdolna du’a poe ‘arfah, malah pang afdolna nu di ucapkeun ku kuring jeung ku para Nabi memeh kuring, nyaeta;
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
Ieu kalimah jiga teu sabaraha, tapi ulah disapirakeun, malah kudu sing loba dibaca sajero poe arfah.
Dina ‘Idul adha, Alloh masihan ibadah nu spesial, nyaeta qurban, Hukumna Sunnat Muakkad, pikeun nu mampu, malah sunat Kifayah pikeun hiji imah. jadi dina hiji imah kudu aya saurang nu qurban, sunnat kifayah mah jiga maca bismilah rek dahar waktu ngariung, cukup nu maca bismilahna saurang. Kitu deui qurban, sataun sakali tiap imah sunat kifayah, kudu aya saurang nu qurban.
Dalilna tina Dawuhan Alloh :
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانحَرْ.
“Anjeun kudu Sholat ‘ied, jeung anjeun kudu meuncit qurban”.
Saur Kangjeng Rosul tina Hadits Abi Hurairoh;
مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا
“Saha jalma nu ngarsa boga kacukupan tapi teu meuncit qurban, maka ulah ngadeukeutan tempat solat urang sarerea”.
Ku Kangjeng Rosul diusir ti masjidna, lamun aya jalma aya kacukupan bari teu qurban.
Bilih aya nu teu acan qurban, meungpeung aya keneh waktos, geura enggalkeun, minimal domba hiji, teu tiasa ku sahandapeun domba.
Kangjeng Nabi Ibrohim ‘Alaihissalam, masihan conto ka urang sadaya, kumaha ari qurban nu asaestuna, upami parentah Alloh, sanes wungkul harta banda nu di kaluarkeun, sanajan kudu meuncit anak sorangan, meuncit Nabi Ismail, putra nu pang dipikanyaahna, yuswana nembe salapan taun, nuju lulucuna, ku Alloh piwarang dipeuncit. Anjeuna teu mungpang, langsung geresel, bedog kana beuheung eta murangkalih, tapi Alloh langsung ngagentosan ku domba ti surga.
Margi eta mah mangrupi deretan cobaan nu kedah di randapan ku para Nabi.
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ
Mugi-mugi urang sadaya dipasihan kakiatan kaimanan cara aranjeuna, dipasihan kakiatan kaislaman cara aranjeuna, dipasihan kasobaran, katawakalan, oge kayakinan, dugi ka kani’mat-an sapertos aranjeuna. ***
KH. Abdul Aziz, Pengasuh Pondok Pesantren Darqis Miftahul Hasanah, Desa Sukarapih, Kecamatan Sukasari, Kabupaten Sumedang, Jawa Barat